Bromo: zonder woorden

9 juli 2012 - Giri, Indonesië

Hier zijn we weer! Vroeg uit bed om met de jeep richting bromo te vetrekken. De jeep is nodig, aangezien de weg te slecht was voor een gewone auto. Het is zeer druk op de flanken van de vulkaan. Iedereen haast zich naar boven voor de zonsopgang. Op een bepaald moment kunnen we niet meer verder en moeten we achterop een scooter om de top te bereiken. Als je weet dat het verkeer in indonesie gekkenwerk is... ;-) eens aangekomen op de top zoeken we ons een goed plaatsje. Niet evident, druk druk druk! Maar het is de moeite waard. Wat een spektakel tijdens de zonsopgang. Een heel mooi zicht hadden we op de omliggende vulkanen, met een mooi wolkentapijt errond. Prachtig, ontroerend zelfs. Ik moet zeggen dat papa dikwijls in mijn gedachten was op dat moment. De hele reis eigenlijk al.
Na deze mooie ervaring trekken we richting de krater van bromo. De jeep brengt ons naar een wat een beetje lijkt op een maanlandschap. We trekken richting de krater, redelijk wat klimwerk. Maar ook deze is ook weer meer dan de moeite waard. De witte rook komt ongestoord uit de krater naar boven. Very impressive!

Nadien trekken we met de chauffeur richting kawahijeng. Een volgende vulkaan op het programma. We beginnen aan een dolle rit. We komen na enkele uren recht in de jungle terecht. Van een weg is geen sprake meer, enkel wat stenen op elkaar. We worden dooreen geschud :-) als we hier een panne krijgen... In THE middle of nowhere... Een echt gekke rit was het. Maar uiteindelijk komen we aan in sempol, een dorpje van bondowoso. We verblijven er midden in de jungle in catimor. Een soort homestay, maar een redelijke grote. Het is opnieuw back to basics, maar wel ok. Er is warm water, tegenwoordig hebben we niet veel meer nodig om tevreden te zijn :-) er is een zwembad, maar daarvoor is het net wat te koud daar in de bergen :-) een soort jaccuzi was er wel, daar heb ik me dan maar eventjes in gewaagd op aanraden van een andere Belgische trekster ter plaatste. Maar opnieuw vroeg ons bed in, want om 6u vertrekken naar kawahijeng.

Doei

En bedankt iedereen voor de reacties altijd, is leuk :-)

1. Wendy:
    9 juli 2012
    Ik ben er zeker van dat hij iedere stap volgt die je zet. Geniet ervan en die kraters, echt een keimooie foto xxx
  2. Kirsten:
    9 juli 2012
    Daar ben ik heel zeker van dat hij je volgt! Geniet nog maar hé!
    En als je thuis bent, doe je maar een foto-avond hé. Dan kan ik alle foto's te goei bekijken met uitleg ;-).
  3. Janssens Ronny:
    9 juli 2012
    Hé Nancy, ik begin zo stillekes stikjaloers te worden op da reisje van jou. Die vulkanen, ik ben er zeker van dat het de moeite waard is. En dan in de jungle, ik heb al goesting om zelf te vertrekken. Geniet maar van je reis, ik denk dat het meer dan de moeite is.
  4. Ramon:
    10 juli 2012
    Jaa Bromo is geweldig en misschien wel het mooiste van Java! Toen ik er een 2 maanden geleden was, was het helaas een beetje te bewolkt maar toch nog even prachtig! Een klim helemaal naar de top kan ook alleen duurt dat ruim 90 minuten en dan moet je natuurlijk ook weer naar beneden!

Wegen van Bromo naar Ijen zijn inderdaad slecht maar dat maakt het alleen maar avontuurlijker!

Veel plezier tijdens jullie verdere reis door het exotische indonesie

Ramon
  5. Brigitte Deleu:
    11 juli 2012
    Het leest allemaal zo prachtig! Een droom van een reis. x